toplogo
techniek

 

Het begint bij het kiezen van het juiste standpunt om de opname te maken, ook bij een 360° panorama bepaalt dit in hoge mate het eindresultaat.
Door een perfekte belichting en het juist interpreteren van de contrastomvang, ook wel pre-visualisatie genoemd, ontstaan er geen donkere dode plekken of uitgebleekte luchten in de foto. Alleen dan is een optimale presentatie mogelijk; dit geldt voor zowel een foto in drukwerk als voor het panorama op het beeldscherm.

Uitgangspunt voor zowel een perfecte foto als voor een interactief fullscreen panorama zijn hoogwaardige digitale opnames. Daarnaast is de 'workflow' essentieel: camera, beeldscherm, printer en het omgevingslicht van de werkruimte dienen goed op elkaar te zijn afgestemd.

Alleen door de hoogste eisen aan het basismateriaal, RAW-formaat bij digitale fotografie, is het mogelijk een optimaal resultaat te bereiken.

Voor 360º panorama's wordt een stevig statief gebruikt en met een speciale panorama-kop worden exact om de 60 graden opnames gemaakt. Hierdoor krijgen de foto's de optimale overlappingen.
Voor een volledig en een kwalitatief 360°panorama wordt ook voor de top en de bodem extra opnames gemaakt.

In theorie zou je kunnen volstaan met twee fish-eye opnames van elk 180 graden.
Echter, zelfs een fish-eye objectief van de hoogste kwaliteit heeft wel enige restfouten zoals lichtafval, enig scherpteverlies en chromatische aberratie aan de randen.
Een 360°panorama gemaakt van slechts twee opnames heeft daarom nooit dezelfde hoge beeldkwaliteit als een 360°panorama gemaakt met zes opnames rondom, aangevuld met een extra opname voor de top en de bodem. Met deze zes (acht) opnames krijg je de optimale overlapping van de beelden.
Meer dan deze zes (acht) opnames is absoluut niet nodig en maken de bewerking onnodig duur.

Alleen door de hoogste eisen aan het basismateriaal te stellen is het mogelijk de panorama's ook werkelijk voor het formaat fullscreen te maken.

Of je nu een groot of juist heel klein formaat panorama gaat maken; de tijd die je kwijt bent aan het fotograferen en het afwerken blijft hetzelfde. Daarom ook ga ik uit van het grote formaat..., immers verkleinen kan daarna altijd met behoud van dezelfde optimale beeldkwaliteit.
Uitgangspunt is fullscreen.

Voor een Virtuele Tour worden meerdere panorama's gekoppeld. In elk panorama worden 'hotspots' geplaatst. Door op zo'n hotspot te klikken kun je direct naar een ander panorama. De Virtuele Tour kan uitgebreid worden met een map of overzichtskaart. Ook in deze map kunnen weer hotspots geplaatst worden om je snel te verplaatsen en z.g. 'radarpunten' geven de richting aan waarnaar je kijkt. Je maakt als het ware een virtuele wandeling door de panorama's. Deze Virtuele Tour geeft een beeld zoals we ook werkelijk de wereld om ons heen zien en ervaren.

Elk gebouw, binnenruimte en buitenruimte, landschap of stadslandschap, kan door middel van een Virtuele Tour gepresenteerd worden.
In de ontwerpfase kan bijvoorbeeld een (bouw)locatie met het hele team aan het bureau bekeken en besproken worden.
Zelfs ruimten, die om economische- of veiligheidsredenen voor een bezoeker niet toegankelijk zijn, kunnen toch met het Virtuele Tour interactief bekeken worden.